loading...
دانستنی های موسیقی
پریسااکبری بازدید : 59 شنبه 06 اسفند 1401 نظرات (0)

استایل درست نوازندگی ویولن چقدر در یادگیری و نواختن درست یک هنرجوی ویولن موثر است؟ شاید خیلی از هنرجویان به این موضوع بی اعتنا باشند اما در روند یادگیری و با گذشت زمان به اهمیت آن پی خواهند برد. یادگیری نوازندگی ویولن می تواند چالشی باشد که البته ارزش مبارزه را دارد، بسیاری ازهنرجویان می دانند که آموزش ویولن به خصوص درسال های اول دشوار است و با سئوالاتی روبرو هستند.هنگام شروع یادگیری ویولن این سوال برای خیلی از هنرجوها پیش می آید که آیا ویولن را نشسته می توان نواخت؟ یا فقط ایستاده باید نواخت؟ باما در ادامه با این مقاله همراه باشید تا به بررسی مراحل صحیح در دست گرفتن ویولن بپردازیم . همچنین میتوانید با پیوستن به ما از آرشیو آهنگ شوتی عربی جدید لذت ببرید.

1.روی یک صندلی که پشت صافی دارد بنشینید یا حتی می توانید صاف بایستید. فرقی نمی کند که بنشینید یا بایستید، اما مهم است که چنبره نزده و صاف بنشینید یا بایستید.
2.از تنبلی دست بردارید زیرا در نواختن ویولن سستی باعث کاهش سرعت و در نهایت درد پس از تمرین می شود. هنگام نشستن، هر دو پا باید روی زمین صاف و با همان موقعیتی قرار بگیرند که انگار ایستاده اید.
3.اگردر حالت ایستاده قرار دارید، پاها را در فاصله ای راحت از یکدیگر قرار دهید. فاصله آنها باید کمی از فاصله عرض شانه بیشتر باشد، و پای چپ شما باید کمی جلوتر از پای راستتان باشد. وزن خود بطور مساوی بین دو پا تقسیم کنید. البته هنگام حرکت برای نواختن ممکن است لازم شود که وزن را بین پاها تغییر دهید.
رعایت این نکات و انجام صحیح آن به شکلی که توضیح داده شد استایل درستی در نوازندگی ویولن است که حتما باید انجام شود تا بتوانیم هم از صدای ساز خود لذت ببریم هم حس خوبی منتقل کنیم

موضع گیری ویولن

1.ویولن را به درستی روی گردن و شانه خود قرار دهید. شما باید انتهای پهن تر ویولن را روی یقه سمت چپ خود قرار دهید و گردنه ی ویولون به سمت بیرون باشد. باید در یک موقعیت نسبتاً راحت قرار گیرید.
2.چانه خود را بر روی بدنه ویولن قرار دهید. سر را به سمت پایین بیاورید تا جایی که به بدنه ویولون برسد. این کار ممکن است کمی سخت تر باشد، اما شما نباید خود را بیش از حد تحت فشار قرار دهید. چانه شما فقط باید بیفتد، نه که کشیده شود.
زاویه درستی به سر خود دهید. اکنون که چانه شما روی قسمتی از بدنه ویلوون بنام(( chin res قرار دارد، سر خود را کمی به سمت چپ زاویه دهید تا در فاصله 90 درجه از ویولون قرار بگیرید. در ادامه باید سر خود را به گونه ای زاویه دهید که (Chin rest) یا استراحتگاه چانه ویولون در امتداد فک شما قرار گیرد و به چانه شما ختم شود.
4.ویولن را به سمت مرکز چرخانید. با این حرکت باید خطی ایجاد شود که از بینی شما به سمت بیرون امتداد داشته باشد. این روش صحیح نگه داشتن ویولن است. اگر اولین بار است که ویولون در دست می گیرید ممن است انجام تمام این موارد دشوار به نظر برسد، اما برای نواختن ویلون لازم است که انها را به درستی یاد بگیرید. در غیر این صورت عادت های بدی پیدا خواهید کرد که سرعت پیشرفتتان در ویولون را در آینده سختتر خواهد کرد.

نگه داشتن ویولن به هنگام نواختن

1.به هنگام نواختن ویولن زاویه ویولن را باید نسبتاً ثابت نگه دارید. هنگام نواختن، بسته به نوع موسیقی و میزان راحتی شما زاویه ویولن از چپ به راست نوسان خواهد کرد. با این حال حواستان را جمع کنید چون زاویه نباید بیش از 20 درجه منحرف شود.
2.ویولن را مستقیم و موازی با زمین نگه دارید. ویولن در صورتی که اشتباه نگه داشته شود تمایل به افتادن دارد، بنابراین اگر متوجه افتادن مداوم ویولنتان می شوید وضعیت در دست گرفتنتان را بررسی کنید. برای رفع این مشکل، یک سر طناب را به سقف ببندید و سر دیگر آن را به انتهای ویولن که scroll نام دارد وصل کنید.
3.دست چپ خود را در انتهای گردن ویولن قبل از تکیه ها قرار دهید. گردن ویولن را بین انگشت شست چپ و انگشت سبابه خود نگه دارید، انگار که می خواهید آن را فشار دهید.البته نیازی نیست که آن را خیلی محکم بگیرید.
4.سعی کنید تا انگشت سبابه خود را به ابتدای گردن ویولن حلقه کنید. باقی انگشتان نباید به ویولن برخورد کنند. ویولن باید به آرامی روی بند انگشت قرار بگیرد. و این نکته را هم درحین کار در نظر بگیرید که وزن ویولن باید به صورت مساوی بین این بندانگشت و استخوان گردن (ترقوه) شما توزیع گردد.
5.سعی کنید تا از مچ دست راست تا بازو یک خط مستقیم ایجاد کنید. مچ دست خود را باید بپیچید.البته این موقعیت یابی بستگی به نوع موسیقی در حال پخش و صدالبته بستگی به این دارد که از کدام سیم استفاده می کنید می تواند تغییرکند. این موقعیت اولیه است.
6.آرشه را بگیرید وسعی کنید تا آن را با انگشت شست و انگشتان راست خود نگه دارید. انگشت سبابه شما باید بالای بالشتک آرشه قرار بگیرد و انگشت کوچک شما باید روی یک پیچ قرار بگیرد. حالا شما کاملا آماده نواختن هستید.
اگر استایل درست در نوازندگی ویولن رعایت نشود وهنرجو شکل درست در دست گرفتن ویولن را بلد نباشد با مشکلاتی از قبیل آسیب به بدن خود مثل مشکلات گردن و کمر،ناهنجار بودن صدای ساز،آزار دهنده بودن صدای ساز برای دیگران هنگام تمرین و…رو یه رو میشود پس استایل درست در نوازندگی ویولن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
ویولن یک ساز چند بعدی محسوب می شود ایجاد هماهنگی بین حرکات انگشت و حرکت کمان در ابتدای کار و آموزش ویولن می تواند امری نگران کننده باشد و تسلط بر آن اندکی دشوار باشد، اما اگر قصد یادگیری این ساز فوق العاده را دارید و می خواهید نحوه ی صحیح گرفتن ویولن و آرشه و نواختن آن را بیاموزید نباید در همین ابتدای کار تسلیم شوید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 25
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 20
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 40
  • بازدید ماه : 78
  • بازدید سال : 438
  • بازدید کلی : 1,692